14:37:00

Arcanum Unbounded - recension

Titel: Arcanum Unbounded

Författare: Brandon Sanderson

Format: Inbunden

Genre: Fantasy

Handling: Arcanum Unbounded är en novell samling av Brandon Sanderson, jag har sagt att jag inte egentligen gillar novellsamlingar eftersom jag inte kan komma in dem och det blir förvirrande efter tag att byta värld så ofta. Men här är grejjen, Brandon Sanderson är extremt dålig på att skriva noveller, han kan inte skriva kort så dem blir för långa, vilket är perfekt för mig alltså. Sen är alla noveller i den här boken så klart placerade i the Cosmere, så allt är egentligen en fortsättning och/eller mer information om ett universum jag redan är otroligt insatt i. Nedan kommer namnen på alla noveller och en kort kommentar om dem. Det finns en annan, tidigare version av den version som jag har av den här novellsamlingen som inte innehåller Edgedancer, så håll utkik om ni är intresserade av att skaffa den här boken och kolla vilken version ni vill ha.

The Emperor’s Soul – Samma planet som Elantris, vet inte riktig om det händer innan eller efter Elantris eftersom det är en annan plats.

The Hope of Elantris – En fortsättning på Elantris, eller ja, återberättande om saker som hände under Elantris men som inte var med i original boken

The Eleventh Metal – Fokuserar på Kelsier innan The Final Empire

Allomancer Jak and the Pits of Eltania, Episodes Twenty-Eight Through Thirty – I de tre sista Mistborn böckerna finns ibland utdrag från deras nyhetstidningar och en återkommande del av dem är berättelser från Allomancer Jak, en adelsman som har övergett sitt liv i huvudstaden för att bli en äventyrare, det här är en av dem berättelserna i nästan sin helhet, med tillagda kommentarer från Jaks betjänt.

Mistborn: Secret History – utspelar sig samtidigt som de första tre Mistborn böckerna, läs inte om du inte har läst ut Mistborn 1-3 då den innehåller spoilers

White Sand – textutdrag ur White Sand

Shadows for Silence in the Forest of Hell – novell från en av Cosmere världarna som inte har en större serie om sig, en av mina favoriter

Sixth of the Dusk – En till novell från en värld som inte har en större serie i Cosmere, också en av mina favoriter

Edgedancer – Novell (??) som utspelar sig mellan Words of Radiance och Oathbringer, följer en mindre karaktär från Stormlight Archive och det är rekommenderat att läsa den innan man börjar med Oathbringer då flera saker som händer i Oathbringer får lite mer kött på benen så att säga.

Omdöme: Det är svårt att göra ett vanligt omdöme på en novell då det är väldigt många olika berättelser i en, ingen av novellerna är dåliga och jag gillar hela boken, det är många olika karaktärer som är lika intressanta på olika sätt, alla världar har sin egna charm och sin egna magi. Har man läst Mistborn och Stormlight Archive så är det här en bok som definivt är värd att läsa. 7/10

//Fia H