fiorna.blogg.se

2019-11-10
16:49:06

Bokrecension - Midnattsljus

Hej på er! Dags för ännu en bokrecension, den här gången av Midnattsljus.
 
 
Titel: Midnattsljus
 
Författare: Charlotte Cederlund
 
Genre: Fantasy
 
Handling: Det här är den sista delen i Idijärvi-trilogin. Áili fick betala ett högt pris efter händelserna i slutet av den andra boken, och det har lämnat henne kraftlös och utan kontakt med andevärlden. Hon försöker leva ett vanligt liv, men det visar sig vara svårt när vinterhimmelen fylls med blixtar bara hon kan se och kraften dyker upp hos människor som inte borde kunna ha den. Och hotet från Borri noaidi finns fortfarande kvar.
 
Omdöme: Jag tyckte mycket bättre om den här boken än Gryningsstjärna och jag känner att den var en värdig avslutning på en riktigt bra trilogi. I början var jag lite orolig över vart berättelsen skulle ta vägen och den oron stärktes genom läsningen när fler och fler olika karaktärer och plotpoints presenterades. Det kändes som att det kunde bli rörigt, att det skulle bli en massa lösa trådar, men det hela knöts ihop på ett fint sätt och jag kunde andas ut. Jag behövde inte bli besviken. Avslutningen var lite oväntad, samtidigt som den var fullt förståelig. Den lämnade mig med en bitterljuv känsla som klargjorde tydligt att nu är det över. På det stora hela tycker jag att Midnattsljus var minst lika bra som den första boken, men om jag hade fått önska så hade jag velat se mer av Olivia (bästa karaktären i hela trilogin). Hon fick alldeles för lite utrymme. Jag ger Midnattsljus betyget 4/5.
 
// Fia R.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: