2019-07-15
21:22:00

Bokrecension - Vampire Knight

Hejsan, det var ett tag sen! Dags för ännu en bokrecension, den här gången om Vampire Knight av Matsuri Hino.

Format: Manga

Genre: Fantasy, Romance

Handling: Yuki Cross första minne är att hon blev räddad från en blodtörstig vampyr av en annan vampyr, Kaname, som hon ser upp till och älskar. Hon blir väktare på Cross Academy, en internatskola som drivs av hennes adoptivpappa och som har en stor hemlighet. I nattklassen går enbart vampyrer. Yukis uppgift är att se till att eleverna i dagklassen inte upptäcker detta och vid sin sida har hon sin barndomsvän Zero som hatar vampyrer över allt annat och som också bär på en hemlighet, en som Yuki inte än känner till.

Omdöme: Var ska jag ens börja? Det har varit en omtumlande resa minst sagt att läsa Vampire Knight. Serien börjar starkt med intressanta karaktärer och en lockande handling men sen... ja, sen blir det kaos. Handlingen är all over the place och de olika delarna i berättelsen gifter sig inte med varandra. Det är rörigt, förvirrande och ofta frustrerande. Yuki började precis som berättelsen starkt, men sen vet jag inte vad som hände. Hon bara tappade all form av personlighet och när hon väl återfick den tog hon bara dåliga beslut. Zero fick inte någon som helst karaktärsutveckling utan han gick mest runt och var sur hela tiden. Det stora problemet är att det känns så rushat. Det är bara plot point på plot point utan att man får en chans att andas och ta in det som händer. För tusan, Kanames hela bakgrundshistoria (som ligger till grund för alla hans handlingar) berättas under ett kapitel. Ett kapitel! Det hade ju kunnat vara en hel mangavolym! Jag får känslan av att författaren var under tidspress och inte hann göra det hela ordentligt, vilket är synd för det här kunde ha varit riktigt bra annars.

Jag ger Vampire Knight betyget 2/5.

// Fia R.