fiorna.blogg.se

2019-12-03
15:19:20

Bokrecension - Mistborn 1, 2 och 3

Hejsan, dags för en, eller ja, tre bokrecensioner. Istället för att dela upp och lägga ut en recension per bok, vilket skulle bli sex olika inlägg, delar jag istället upp Mistborn recensionerna i två. Det här inlägget är för de tre första böckerna och det kommer ett för de tre sista böckerna lite längre fram, detta för att inte fylla hela bloggen med enbart Mistborn recensioner 😉 Har försökt att hålla det så spoiler fritt som möjligt men det finns vissa spoilers i texten, så tänk på det när ni går vidare
 
 
 

The Final Empire (Mistborn #1)

Författare: Brandon Sanderson

Format: Pocket

Genre: Fantasy

Handling: I tusen år har The Lord Ruler styrt The Final Empire, i tusen år har aska fallit från vulkaner, i tusen år har en hel population varit slavar under The Lord Ruler och hans adelsmän. Det tänker mästertjuven Kelsier och hans tjuvband ändra på. För gatutjuven Vin blir inkluderingen i Kelsiers band en väg in till helt nya världar som hon aldrig förr ens kunnat drömma om. På dagarna och kvällarna tillhör hon adeln med klänningar och dans. På nätterna får hon lära sig vad det innebär att vara Mistborn, en person med förmåga att använda olika krafter länkat till metaller.

Omdöme: Den här boken har nya magisystem, en uppsjö av intressanta karaktärer och en av de mest deppiga världar jag någonsin läst om. Och jag älskar det. Magisystemet är lätt att förstå men Brandon kan verkligen få karaktärerna att göra oväntade saker med det, för att inte tala om att vi får känslan av att karaktärerna inte vet allt om det och det finns så mycket mer att utforska! Jag gillar också dubbelperspektivet vi får genom att få se både slavarnas perspektiv och adelns perspektiv, det stoppar mig inte från att rulla med ögonen åt adeln men intressant! Ger betyget 8/10

 

The Well of Ascension (Mistborn #2)

Författare: Brandon Sanderson

Format: Pocket

Genre: Fantasy

Handling: The Lord Ruler är död, Kelsiers gäng, tillsammans med Elend Venture försöker sätta upp en ny regering, men med tre arméer utanför dörrarna visar det sig vara svårare än de trodde…

Omdöme: Mysterier tätnar, magisystem blir mer utforskade och människorna i världen får mer kött på benen är liten kort sammanfattning om vad som händer i den här delen. Boken griper tag och håller mig i ett fast grepp igenom, däremot är det mer på grund av världen och inte direkt huvudkaraktärerna som håller mig fast (förutom Breeze, han är svår att slå). Den konflikt mellan Vin och Elend som uppstår känns efter ett tag utdragen och istället för att undra hur eller om de kommer lösa det känner jag mest att jag rullar på ögonen så fort den gör sig påmind, lite synd och det drar tyvärr ner betyget på boken. 7/10

 

The Hero of Ages (Mistborn #3)

Författare: Brandon Sanderson

Format: Pocket

Genre: Fantasy

Handling: Dimman som förr alltid bara kom på natten stannar nu kvar längre under dagen och kommer tidigare och tidigare, Kelsiers gäng försöker hjälpa så många som möjligt med hjälp från ett oväntat håll, men kommer det att räcka?

Omdöme: En mörk och deppig värld blir i den tredje Mistborn boken ännu mörkare och deppigare då världens undergång närmar sig alltmer. Av de tre första mistborn böckerna är det här nog en av mina favoriter, man kan nästan fysiskt känna frustrationen och hopplösheten från karaktärerna när de försöker överlista och besegra en kraft som är så pass mycket starkare än de själva. Förutom storyn i sig älskar jag också alla svar vi får, vi kanske inte får exakt alla svar vi ville (there is always another secret, trots allt) men det är mycket som blir klarare genom hela boken. Boken får betyget 9/10

 

//Fia H

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: