14:13:00
Kingdom Hearts Birth By Sleep - Recension
Dags för en till spelrecension, denna gång är det Kingdom Hearts BBS.

Titel: Kingdom Hearts Birth By Sleep: Final Mix
Format: PS4 (men spelat på en PS5)
Genre: JRPG
Speltid: Någonstans mellan 25-30 timmar
Handling: De tre vännerna Ventus, Terra och Aqua tränar för att bli Keyblade Masters och det har blivit dags för Terra och Aqua att ta sin Keyblade Master's Exam. Till Terras stora förtvivlan underkänner Master Eraqus honom och det är bara Aqua som får titeln Master. Han beger sig av för att ta reda på varför de olika världarna försvinner en efter en och för att försöka få Master Eraqus att ändra sig, samtidigt som Master Xehanort kommer med väl uttänkta kommentarer under hans resa. Ventus beger sig av efte Terra då en maskerad person varnat honom för att Terra kommer bege sig av och aldrig mera vara sig lik. Aqua får i uppdrag av Master Eraqus att föra hem Ventus och samtidigt hålla ett öga på Terra.

Omdöme: KHBBS gör flera saker annorlunda mot KH1 och 2. Den första och största skillnaden är att du i början kan välja mellan vilken av de tre karaktärerna du vill spela som. Alla besöker samma världar, men beroende på vilken karaktär du väljer så är det olika saker som händer och olika delar av världen du besöker. Vissa överlappningar sker i områden så klart, men vill du få hela storyn så behöver du spela som alla karaktärer. Kom bara ihåg att ha separata sparningar för alla karaktärer då spelet måste känna av om du har spelat klart med alla tre för att ge slutet på storyn. Jag uppskattade hur BBS berättande sin story, det var intressant att komma till ett ställe som en karaktär och sen komma tillbaka där med en annan och se vilka konsekvenser första karaktären hade på världen.
En annan sak som det här spelet gjorde annorlunda var "Command Deck" systemet, i kistor utsridda i världen kan du hitta olika commands som du kan sätta in i din Deck, du kan även levla upp dem och kombinera olika battle commands för att skapa nya och starkare. Det är även i Battle Commands du kan hitta din magi, i BBS har MP helt tagits bort, istället så behöver du vänta på att ett command laddar upp igen efter att du har använt den. Istället för MP har du Focus som används till Shotlock Commands och Summons. I början kände jag att Command Deck systemet var komplicerat och förstod inte riktigt hur det fungerade men jag lekte runt lite och tillslut kunde jag även uppskatta systemet.
Det största problemet jag hade med BBS var ändå hur Combat funkade, inte systemet med Commands, men just hur det kändes att kontrollera karaktärerna i combat situationer, det kändes ofta klumpigt och långsamt vilket antagligen beror på att spelet egentligen släpptes till PSP och inte till en Playstation konsol. Överlag gillade jag dock BBS och ger det en solid 6/10
