fiorna.blogg.se

2021-10-28
21:17:50

Sekiro - Recension

Hejsan, det har blivit dags för ännu en gemensam recension, denna gång av Sekiro Shadow Die Twice.
 
 
 
Handling

Efter att ett krig i Japan slutar blir en föräldralös pojke adopterad av en shinobi, denne pojke är Sekiro, eller Wolf. Han blir tränad i att bli en shinobi och när han blir vuxen får han i uppdrag att följa och beskydda Kuro, den gudomlige arvtagaren som verkar ha mystiska krafter. När spelet ger dig kontroll över Sekiro har Kuro blivit kidnappad och det är nu ditt uppdrag att rädda honom.

 

Gameplay

Sekiro är i mångt och mycket ett ”Souls-spel” som skruvats upp till nivå 11. Som i de andra spelen så är ditt mål att döda fiender och bossar, bli starkare och ta dig vidare genom spelet.

Den första uppenbara skillnaden är att du har mer möjligheter att röra dig, till exempel genom att hoppa, och att svinga dig med din rep-klo. Spelet är väldigt vertikalt och du använder dig ofta av terrängen för att lösa problem och ta dig genom svåra områden.

Du har dock desto mindre möjligheter att bygga och spela din karaktär på ett sätt som passar dig, spelstilen är satt i sten och är lika för alla. Det finns alltså inte olika vapen att välja mellan och inget magi-system, däremot så har du ett antal verktyg du kan välja att ta med dig, exempelvis shurikens eller ett paraply som reflekterar projektiler.

Då får heller inte ändra din karaktärs utseende, utan man spelar som Sekiro, eller ”Wolf”.

 

 

Positivt

Fia R: Spelet är väldigt vackert och man känner sig fri och smidig när man tar sig runt. Striderna är också för det mesta roliga i samma anda som övriga Fromsoft-spel.

Fia E: Jag tyckte väldigt mycket om världen och de olika möjligheterna man ofta fick för att lösa problem på olika sätt. Det var också otroligt vackert.

Fia H: Världen och miljöerna var otroligt vackra. Älskade rörligheten man hade med att kunna hoppa och använda sin rep-klo, och gillade NPCerna som man kunde interagera med. Tyckte även om att man kunde vara sneaky sneaky, gillade att man inte behövde slåss mot allt utan kunde ta hand om det mesta med ett slag. Hur handlingen berättades gillade jag också, i Bloodborne var det mer upptäcka själv men jag föredrar hur det hanterades i Sekiro bättre.

 

 

Negativt

Fia R: Många gånger är striderna alldeles för svåra och tyvärr inte på rätt sätt. Dessutom känns det som att varje strid har ett sätt att vinna på och om man inte anpassar sig så förlorar man.

Fia E: Tyvärr var det väldigt överväldigande att använda alla defensiva trick man fick tillgång till i spelet. Man var ofta tvungen att trycka på rätt knapp vid exakt rätt tillfälle för att undvika att bli träffad och man hade bara ögonblick att reagera. Detta fick spelet att kännas klumpigt och stelt, då man inte kunde besegra många bossar genom att använda sin föredragna spelstil. Kort och gott så försökte spelet alldeles för mycket och blev för svårt för jag skulle ha kul. Jag var väldigt ofta frustrerad och inte på ett bra sätt. Till sist så tyckte jag det var tråkigt att jag inte kunde designa min karaktärs utseende och spelstil som är givet att man kan i alla andra Fromsofts souls-spel.

Fia H: Bossfighterna var alldeles för svåra summerar nog upp mina negativa upplevelser perfekt. För att gå in lite mer i detalj, den rörlighet man hade i världen fick bossarna gånger hundra, det var ofta jag kände att jag blev träffad eller missade för att bossarna vände sig i luften på sätt som borde vara omöjlig.

 

 

Omdöme

Fia R: Jag tyckte absolut om Sekiro, det var kul och det var annorlunda från andra Fromsoft-spel. Storyn var intressant att följa och mycket mer lättsmält än i andra Fromsoft-spel och karaktärerna var mindre kryptiska. För det mesta var det kul att slåss mot fiender och bossar, men ibland blev det bara för svårt. Det kändes som att det bara fanns ett sätt att spela på och om man inte kunde anpassa sig utefter varje strid så var man körd. I andra Fromsoft-spel hittar man mer sin egen grej och kör på det och lär sig bli bra på den grejen, men så funkar inte Sekiro och jag hade tyvärr svårt att anpassa mig och klarade därför inte av sista bossen. Jag ger Sekiro betyget 4/5.

Fia E: Man kan inte förneka att Sekiro är ett bra spel på väldigt många sätt, men det förändrar inte att jag för det mesta tyvärr inte hade kul när jag spelade det. Fromsoft testade någonting nytt, men jag saknade mest bara det gamla. Jag ger Sekiro betyget 3/5.

Fia H: Med tanke på hur mycket positivt jag ändå har att säga om Sekiro så känns det tråkigt att jag inte kände att det var värt att klara ut det. Det var BARA bossarna/minibossarna som gjorde att jag inte ville spela vidare, att sitta fast på dem i flera dagar tog bort så mycket från spelupplevelsen att jag bara ville kasta iväg kontrollen. Jag ger Sekiro betyget 5/10.