13:51:00
Recension – Trine 4 The Nightmare Prince
Nu har Fiorna spelat fjärde och just nu sista delen i Trine-serien

Format: PS4
Genre: Puzzle Plattformer
Speltid: Ca 12 timmar
Handling:
Arg över att the Astral Academy anser att han är för opålitlig med sin magi, letar Prins Selius en natt upp en bok med mardrömslika förtrollningar. Detta resulterar i att hans mörka drömmar får form i den vakna världen. En natt försvinner prinsen och våra hjältar Pontius, Amadeus och Zoya blir tillfrågade att hitta och hämta tillbaka prinsen och stoppa mardrömmarna.

Gameplay:
I Trine 4 kan du antingen spela ensam och byta mellan de tre olika karaktärerna eller så gör du som vi gjorde och spelar tillsammans och kontrollerar varsin karaktär. De tre fungerar olika och har olika roller. Riddaren slåss, beskyddar och slår sönder saker, tjuven skjuter pilar och kan med smidighet ta sig fram där de andra två har det svårt och trollkarlen använder sin magi för att bygga broar och andra sorters plattformar för att hjälpa gruppen att ta sig fram. Tillsammans hjälps man åt för att ta sig fram genom spelet. Det är pussel, fiender att slåss mot, bossar att besegra och mycket annat. Ibland dyker det upp pussel eller utmaningar där alla tre spelare är tvungna att vara samma karaktär, som när man exempelvis måste besegra trollkarlens mardröm. Då försvinner riddaren och tjuven och istället får man jobba med tre trollkarlar.

Positivt:
Fia R: Det var kul att kunna spela tillsammans och också roligt att de tre karaktärerna hade så olika spelstilar (som i de andra spelen). Det var också skönt att återvända till 2D efter 3D-experimentet i det förra spelet. Trine 4 var även väldigt fint med intressanta miljöer.
Fia E: Som förväntat av Trine så var detta ett mycket vackert och kul spel! Det fortsätter i samma stil (2D) som första och andra delen, vilket verkligen uppskattas och online-funktionen återfanns också,vilket saknades i trean.
Fia H: Precis som sina föregångare är Trine 4 otroligt vackert och att gå igenom banorna är nästan svårt för att man vill ta in omgivningarna innan man börjar fundera på hur man tar sig vidare.

Negativt:
Fia R: Många gånger upplevde jag att kontrollerna inte var helt responsiva, särskilt i strid. Det räckte inte bara att stå och svinga med svärdet, men nästan varje gång jag försökte göra någon av mina andra attacker så hände ingenting och jag dog istället. Jag upplevde också att vissa pussel kändes lite onödigt svåra, men det kanske beror på att jag inte är så bra på pusselspel.
Fia E: Jag spelade enbart Mage (som vanligt) och upplevde att jag hade svårare att kontrollera min magi samtidigt som stordåd ibland förväntades av mig. Det var svårt att välja vilken kub eller bro man skulle ta tag i för att kontrollera och ofta kunde de rätt var det var bara försvinna.
Fia H: Ibland kunde en del puzzel vara lite väl svåra, visst att det kanske inte ska vara för lätt men när det blev lättare att bara byta runt karaktärerna mellan oss istället för att lösa pusslena så att alla kom över på sina sätt känns det lite tråkigt.

Omdöme:
Fia R: Trine 4 är en stor förbättring mot trean, men det är inte riktigt lika vasst som de två första spelen. Storyn är intressant och världen är vacker, men lite för krångliga pussel och kontroller som inte riktigt vill lyssna är tyvärr två störande moment. Trots det så hade jag fantastiskt roligt, som man alltid har när man spelar Trine med vänner. Jag ger Trine 4 betyget 4/5.
Fia E: Vi återvänder till samma stil som ettan och tvåan, vika var fantastiska spel. Fyran nådde inte alltid samma standard, men jag hade kul från början till slut och som alltid så njuter man verkligen av omgivningarna. Trine 4 får betyget, 4/5.
Fia H: Trots att vissa pussel var lite väl svåra hade jag roligt större delen av tiden jag spelade, extra kul att spela med kompisar så klart. Gillade handlingen i Trine 4 bäst av alla Trine spel också, den var intressant utan att vara alltför komplicerad. Ger Trine 4 betyget 8/10 och hoppas att det i framtiden kommer komma en Trine 5.


