14:54:37
Recension – Trine 3 The Articacts of Power
Hej hej, Fiorna har spelat ännu ett spel i Trine-serien.

Format: PS4
Genre: Puzzle Plattformer (3D)
Speltid: Ca 6-7 timmar
Handling:
När The Astral Academy blir attackerat av ett monster ber magikerna våra tre hjältar Amadeus, Zoya och Pontius om hjälp. Efter en tuff fight mot skelettet går tyvärr artifakten Trine sönder och de motvilliga vännerna beger sig ut i världen för att laga den och stoppa den onda makt som kommit lös.

Gameplay:
I Trine 3 kan du antingen spela ensam och byta mellan de tre olika karaktärerna eller så gör du som vi gjorde och spelar tillsammans och kontrollerar varsin karaktär. De tre fungerar olika och har olika roller. Riddaren slåss, beskyddar och slår sönder saker, tjuven skjuter pilar och kan med smidighet ta sig fram där de andra två har det svårt och trollkarlen använder sin magi för att bygga broar och andra sorters plattformar för att hjälpa gruppen att ta sig fram. Tillsammans hjälps man åt för att ta sig fram genom spelet. Det är hoppussel, fiender att slåss mot, bossar att besegra och mycket annat. I Trine 3 behöver man inte bekymra sig om att levela upp och skaffa nya abilities, utan istället samlar man på en massa trianglar för att låsa upp nya banor. En annan skillnad mot de andra spelen är också att spelet är i 3D istället för 2D. En kul idé, men det funkade inte riktigt i praktiken då det blev väldigt svårt att bedöma avstånd och så.

Positiva upplevelser:
Fia R: Det var kul att kunna spela tillsammans och också roligt att de tre karaktärerna hade så olika spelstilar (som i de andra spelen).
Fia E: Liksom alla andra Trine-spel ser trean fantastiskt ut och bjuder på många goda skratt tillsammans med dina medspelare
Fia H: Trine 3 är lika fint som sina föregångare, jag gillade grafiken och jag greppades av storyn och blev besviken när jag insåg att den aldrig kommer få en upplösning.

Negativa Upplevelser:
Fia R: 3D-perspektivet funkade verkligen inte. Jag tror att de flesta dödsfall som skedde under spelets gång berodde på att perspektivet var skevt och vi missbedömde var vi stod i förhållande till vart vi skulle hoppa. Inte den bästa spelupplevelsen direkt i ett plattformsspel. Det var också frustrerande att behöva gå tillbaka till banor man redan kört för att vi saknade trianglar för att gå vidare.
Fia E: Vi var alla överens om att perspektivet inte fungerade. Det var svårt att bedöma hur man skulle röra sig och ibland till och med vart man ens var på skärmen. Jag tyckte heller inte om den "öppna" världen där man var tvungen att låsa upp fortsättningen genom att samla poäng.
Fia H: 3D miljön och kontrollerna blev tillsammans hemska. Jag har problem med djupseendet och i det här spelet så är det local co-op som gäller, vilket betyder att kameran hela tiden ska visa alla tre olika karaktärer. Det blev alldeles för svårt för mig att veta var jag var (speciellt i fighter) och att sikta på saker oavsett vilken karaktär man spelade var jättesvårt.

Omdöme:
Fia R: Kul spel att spela med vänner, men definitivt inte lika bra som de tidigare spelen i serien. Hade jag spelat själv hade jag nog faktiskt gett upp och slutat spela. Dock spelade jag med vänner så det var fortfarande roligt trots de stora bristerna så jag ger Trine 3 betyget 3/5.
Fia E: Jag uppskattar att de försökte vara nyskapande men denna gång sköt de högt över ribban med alldeles för krångliga och svåra kontroller och svårt perspektiv. Kanske hade det fungerat om vi hade spelat var för sig med varsin kamera, men online multiplayer finns ej i trean. Jag hade ändå kul när vi spelade men om vi någon dag återvänder och spelar Trine igen så hoppar vi nog över denna del som inte uppnår standarden de andra spelen håller. Trine 3 får betyget 2/5.
Fia H: Blandade känslor för mig, Trine 3 är definitivt den svagaste länken i Trine serien, det var mer frustration än skratt när vi spelade, däremot så känner jag att jag nog inte hade fortsatt spela klart Trine 3 om jag inte hade kört co-op, inte för att det blev roligare utan mer för att spelet blev mer uthärdligt när vi var flera. Hade egentligen inget emot att behöva samla in saker för att låsa upp fler banor men i slutänden så kändes det mera meh och som något som bara saktade ner spelet istället för att ge banorna en replayability. Tyvärr får Trine 3 3/10 av mig.
