18:36:38

Elantris - Bokrecension

Titel: Elantris

Författare: Brandon Sanderson

Format: Pocket, 10th Anniversary Editon

Genre: Fantasy

Handling: Elantris fokuserar på 3 olika karaktärer; Raoden/Spirit var kronprins i riket Arelon ända tills The Shaod tog honom. The Shaod är en sjukdom eller förvandling som gör att en person förändras, huden ändras och håret faller av och alla som tas av sjukdomen blir instängda i staden Elantris. Förr i tiden var Elantris en vacker stad som beboddes av vackra gudar med kraftfull magi, idag är det en stad som förfaller mer och mer för varje dag som går. Sarene är en prinsessa från Teod som har rest till Arelon för att gifta sig med Raoden, men när hon kommer dit blir hon informerad om att hennes framtida make har dött mysteriskt, hon är nu en änka i ett främmande land på väg mot ekonomisk kollaps. Hrathen är en högt rankad präst inom Shu-Dereth som har kommit till Arelon för att konvertera befolkningen innan hans överordnade ger ordern om att krossa hela Arelons befolkning.

Omdöme: Det finns saker jag gillar med den här boken och det finns vissa saker jag inte gillar med den här boken. Mycket av det jag inte gillar är det vi inte får reda på angående magi systemen, Elantris magi har varit död i flera år (kommer inte ihåg exakta år, men mellan 15-20 år har jag för mig) och invånarna i Elantris höll mycket av magin hemlig medan den funkade så det är ju naturligt att karaktärerna inte vet alltför mycket, och mycket av boken handlar just om att lära och återupptäcka magin vilket är jätteintressant MEN… på slutet får vi mer kastat på oss och det blir aldrig förklarat riktigt hur det fungerar. Karaktärerna känns ibland lite stela och vissa lösningar som karaktärerna kommer på känns någorlunda enkla eller simpla och bekväma. Med det sagt så är det långt ifrån en dålig bok, trots att karaktärerna känns stela fann jag att jag, trots att de är en omläsning, hejade på karaktärerna och blev frustrerad och ledsen när saker gick dåligt för dem. Jag förstod magi systemet lite bättre den här gången och önskar att Spirit hade undersökt det ännu mer, hans undersökningar och slutsatser angående vad som hänt och hände är intressanta och några av mina favoritmoment i boken. Och jag minns att jag inte gillade eller förstod varför Hrathen var tvungen att ha sina egna kapitel i min första genomläsning men jag uppskattade honom mer nu. Allt som allt vill jag ge boken betyget 7/10, den har vissa problem som sagt men definitivt läsvärd.

Elantris är Brandons första publicerade Cosmere bok och utkom 2005, 10th Anniversary Edition innehåller ca 10,000 mer ord än originalet. En epilog som följer Hoid är tillagd, en mer ingående förklaring till magisystemet är tillagd (har ingenting att göra med det som jag vill ha förklarat från det som händer i slutet av boken dock) och några scener som blev borttagna helt ur boken finns med i den här versionen.

//Fia H