fiorna.blogg.se

2019-06-24
13:46:16

Bokrecension - Warbreaker

Här kommer en bokrecension av mig, Warbreaker av Brandon Sanderson

Format: Pocket

Genre: Fantasy

Handling: Boken följer till största del de två prinsessorna Siri och Vivenna från det lilla kungariket Idris när de reser till det mycket större kungariket Hallandren. Siri för att gifta sig med The God King för att förhindra krig mellan Idris och Hallandren, Vivenna för att rädda Siri. I Hallandren finns även den mystiska mannen Vasher med sitt långt ifrån normala svärd Nightblood.

Omdöme: Jämfört med t.ex. Mistborn och Stormlight serien är Warbreaker lättare till ton, den är ju också mycket kortare, men den har definitivt sin egen charm. Jag gillar dem färgrika karaktärerna (hehe) och speciellt att dem har brister, även om dem nu råkar vara gudar. Vi befinner oss (förutom två-tre kapitel) enbart i Hallandrens huvudstad, men vi får även se lite av omvärlden tack vare olika karaktärer vilket jag tycker gör världen levande. Som så ofta i Brandons böcker är magin unik, och här ligger mitt största problem med den här boken (inte för att det är så stort iofs). Magin i Warbreaker påminner mer om magin i Elantris (Brandons första bok) än den gör Stormlights magi, vilket för mig gör att den är mer ”abstrakt” och inte lika rättfram som andra magisystem som jag är van vid. Kul med nytt men jag har haft svårt att se hur det funkar vilket har tagit från själva läsupplevelsen. Med det sagt så är det definitivt en läsvärd bok och jag ger den 6.5/10. Och nu till det allra bästa; Warbreaker finns tillgängligt att läsa gratis på Brandon Sandersons hemsida! Nedan kommer länken till boken på hans webbsida, under den kommer en länk där man kan läsa Brandons egna kommentarer till boken, rekommenderar att läsa dem efter att ni läst boken då de innehåller spoilers.

 

Warbreaker: https://brandonsanderson.com/warbreaker-introduction/

Warbreaker Annotations: https://brandonsanderson.com/annotation-warbreaker-dedication/

 

//Fia H

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: